Başka Dünyaya Saklanan Güzellik: Ali A. Mazrui

Onun anısına, tanımayanlara tanıtmaya, tanıyanlara bir de benim gözümden bakmaya.. 

...

Hayatımın her alanında dibe vurduğum o lanetli 2011 senesiydi. ''Bazen öyle olur, her şey üst üste gelir.'' Öyle bir dibe vurmuştum ki, o hızla ya gerisingeri yukarı sıçrayacak, ya çakıldığım yerde can verecektim. Ankara'ya en güzel kış o sene gelmiş, en güzel kar o sene sokakları kaplamıştı. Ahmet Kaya en çok o kış acı vermiş, Leyla ile Mecnun efsanesiyle o kış tanışmıştım. 2011 bitti, ben sıçramayı kafama, hayatımın özetini de bir bavula özenle yerleştirip Amerika'ya, okuluma döndüm.

Bu kez derslerime müthiş bir heyecanla ve aynı zamanda müthiş bir korkuyla başladım. Hocalarımdan biri, 79 yaşında Kenyalı bir profesördü. Kim olduğunu çok da araştırmamıştım, daha çok dersin ismi gönlümü çelmişti: Cultural Forces in World Politics; sıkıcı dünya politikasında eğlenceli bir konu olan kültürün etkilerini inceleyecektik. Ön sırada yerimi alırken bu dersin ve bu henüz pek de tanımadığım hocanın bende ne gibi etkileri olacağından habersizdim... 

Derse geleneksel Afrika kıyafetlerinde tonton mu tonton güleryüzlü ve oldukça yaşlı bir hoca geldi. Sınıfa girer girmez öyle muhteşem bir enerji yaydı ki bugün dahi hatırlamak içimi mutlulukla dolduruyor. Göz kontağına önem verenlerdenim, gözlerle anlaşabilenlerdenim, konuşurken ve dinlerken insanların gözlerinin içine bakarım ve derslerde de hocalarımı dinlerken gözlerinin içine bakarım. Fakat bu kez pek sık yaşamadığım bir şey oldu, anlatırken hoca da benim gözlerimin içine bakıyordu! Önce üzerime alınmadım, neticede öğrencinin biriyim. Fakat ilerleyen haftalarda ne zaman not tutmaktan başımı kaldırıp baksam, hocamdan da gülen gözlerle karşılık aldım ve ben baktığım sürece de bu böyle devam etti. Babacan ve sevgi dolu gözler eşliğinde, sıkıcı öğrenim hayatımın en eğlenceli konularını haftalarca dinledim bu yaşlı adamdan. Derste anlattıklarını sonra daha çok araştırdım, çok, pek çok şey öğrendim ondan. 

Daha sonradan kendisi hakkında da araştırma yaptım ve dünya literatüründe çok ciddi yeri olan bir profesör olduğunu öğrendim. Bazen olur öyle, burnunun ucunu göremez, sahip olduğunun farkında olmazsın. Malesef bana çok olur.. Benim ''hep sonradan gelir aklım başıma, hep sonradan, sonradan..'' 

Dönem boyunca her dersini takip ettim, semineri varsa katıldım, ofisinde ziyaret ettim, tanıştım, sohbet ettim ve her seferinde gözlerinde yanan o ışığı gördüm. Kapısında saatlerce bekleten ve nihayet odasına girebilme lüksüne sahip olabilirseniz bir zahmet beş dakikasını bahşeden kocaman egolu küçük beyinli Türk akademisyenlerinden oldukça farklıydı bu adam. Yaşımı kaça katlayan dünya tecrübesi ve boyum kadar kitapları olmasına rağmen dünyanın en saçma şeyini söylüyor bile olsam dikkatle dinliyor, sorular soruyor, sorularımı yanıtlıyor, yönlendiriyor, anlatıyor, yardımcı oluyor, kısacası insan yerine koyuyordu, hani bizim ''yüce'' Türk akademisyenlerinin aksine (İstisnaları tenzih ediyorum). Dönem sonunda vedalaşmak için ofisine gittiğimde hediye ettiği kitabı alırken mutluluktan ağlamış, titreye titreye ofisinden çıktığımda, elimde imzalı kitabımla kütüphanenin etrafında iki tur atmıştım. Ve ben o gün, battığım yerden sıçradım. 

Dünyanın en önemli insanlarını fikirleriyle etkileyen ve yönlendiren, dünyanın en önemli entelektüellerinden biri olan bu adam benim için mütevaziliğin, hoşgörünün, insan sevgisinin ve şefkatin vücut bulduğu, battığım yerden çıkabilmem için elini uzatan ah o güzel insanlardan belki de en önemlisiydi. Bir öğretmen olmanın ötesinde, bana yeniden başlayabilmem için bir ışık yaktı, umudum, can suyum oldu. 

...

Ali Mazrui, bugün hayata gözlerini yumdu.

Ben, sevdiklerimden çok azını kaybettim.  Yüreğime dokunabilen çok az insan bu dünyayı terk etti, ve bugün ben, onlardan bir tanesini daha kaybettiğimi acıyla öğrendim. Hepimizin başı sağolsun.. 

Ayrıca bknz:
  1. http://www.memuruz.net/ali-mazrui-kimdir-mazruinin-efsane-kitabi-hangisi-h890996/
  2. http://www.dunyabulteni.net/?aType=haber&ArticleID=261802
  3. http://www.bbc.com/news/world-africa-29595175
  4. http://www.binghamton.edu/igcs/about-director/index.html
  5. https://www.facebook.com/pages/Dr-Ali-Mazrui/28889396430
  6. http://en.wikipedia.org/wiki/FP_Top_100_Global_Thinkers
  7. https://www.youtube.com/watch?v=6P_0LQtqBe8













Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'den Defolup Gitmek

Goethe'nin İtalya Seyahati'nden Bize Kalan

Gülümseyen Van Gogh: "Çiçek Açan Badem Ağacı"