Tolstoy'un Günlükleri

İlkokul 5. sınıfta İvan İlyiç'in Ölümü ile tanıştım ilk Tolstoy'la. Tüm ev ahalisinin uyuduğu, gecenin sessiz bir saatinde okurken yatağımda, uykumu kaçırmıştı da sonunu görmeden uyuyamamıştım. Bazen olur öyle, uykudan önce okumaya niyetlendiğim birkaç sayfa, kitabın insafına bağlı olmak üzere ya uykumu kaçırır ya da uykuya teslim eder beni. O gece de Tolstoy kaçırmıştı uykumu. O zamanki algım ve bilgi birikimimle elbette sınırlıydı alabildiklerim fakat ne kadar çok etkilendiğimi, hani o klişe sözdeki gibi bana ne hissettirdiğini asla unutamadığım için, dün gibi hatırlıyorum. Kitaplarla uyuyan küçük bir kız çocuğunu ne söylediğini tam olarak anlayamasa bile etkileyebilecek bir üsluba sahip bu yabancı yazarın koca bir edebiyat dehası olduğunu sonradan öğrenirken, o geceyi hiç unutmadım. 

Bugün takip ettiğim Facebook sayfasında Tolstoy ile ilgili güncel bir habere denk geldim. Haberde, Tolstoy'un torunu Fyokla Tolstaya'nın önayak olmasıyla Tolstoy'un kişisel günlüklerinin online olarak ücretsiz kullanıma açılacağını anlatıyordu. Tolstoy, 18 yaşından ölümünden 4 gün öncesine kadar günlük tutmuş ve gönüllülerin yardımıyla bu günlükler digital ortama aktarılmış. Kısa bir süre sonra da online ortamda erişime ve indirilmeye açık hale gelecekmiş. Sanıyorum şimdilik en büyük sıkıntı, sadece İngilizce ve Rusça erişimi olduğunu anladığım söz konusu siteyi ( tolstoy.ru ) bu dillere hakim olmayanların anlayamayacak olması. Günlüklerinse çevirileri mevcut olacak mı henüz bilmiyoruz. Fakat yine de, böyle büyük bir şairin son derece şahsi günlüklerinin ücretsiz ve online erişiminin olmasını çok heyecan verici ve paylaşılmaya değer buldum. Dünyanın neresinde olursanız olun, hani derler ya, bir 'tık'lık uzağınızda.

Kaynak: http://en.ria.ru/society/20140911/192833240/Russian-Literature-Genius-Leo-Tolstoys-Personal-Diaries-Become.html




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'den Defolup Gitmek

Goethe'nin İtalya Seyahati'nden Bize Kalan

Gülümseyen Van Gogh: "Çiçek Açan Badem Ağacı"